تیم پرینتر پارس

کارتریج درام یا (OPC Drum) چیست؟

درام اچ پی HP 87a Drum

کارتریج درام یا (OPC Drum) چیست؟

در این مقاله با ت اطلاعاتی در رابطه با درام کارتریج پرینترهای لیزری و نقش و کاربرد آنها برای چاپگر داریم که وظیفه انتقال تونر به کاغذ را دارد. برای پاسخ به این سوال که کارتریج درام چیست، ابتدا باید شکل درام را بدانیم. درام یک میله استوانه ای توخالی به رنگ آبی یا سبز (در مدل های کارتریج قهوه ای، مشکی و قرمز) است که مانند غلتکی وظیفه انتقال تونر به کاغذ را دارد. برای اطلاعات بیشتر در مورد این ویژگی و استفاده از آن، با ما همراه باشید.

درام قطعه ای است استوانه ای از آلومینیوم است که سطح آن با مواد حساسی مانند سلنیوم به رنگ های سبز یا آبی و گاهی قرمز پوشیده شده است که قلب پرینترهای لیزری یا فتوکپی نیز محسوب می شود. برخی از شرکت های تولیدی این قطعه را OPC نامیده اند که مخفف Organic Photoconductor است.

در پرینترهای لیزری، درام بخش مهمی از کارتریج است که پرینتر لیزری را تشکیل می دهد. درام یک سیلندر فلزی است که از لیزر برای گرفتن تصویری از کار چاپ شما استفاده می کند. در حالی که درام توسط لیزر شارژ می شود، تونر را می گیرد و سپس آن را روی کاغذ می چرخاند. کارتریج درام به مراقبت و نگهداری نیاز دارد تا مشکلی ایجاد نشود.

کارتریج درام یا (OPC Drum) چیست؟

 

کاربرد درام کارتریج لیزری چیست؟

درام داخل پرینتر لیزری تونر را برمی دارد و روی کاغذ پخش می کند. با چرخش درام، لیزر بر روی پوشش بیرونی درام مربوط به مورد چاپ شده می تابد. سپس این قطعات تابیده شده ذرات تونر را جذب می کنند و سپس غلتک این تونر را روی کاغذ می گذارد قبل از اینکه بار الکتریکی از لیزر برداشته شود و در یک قلم جدید قرار گیرد. به طور معمول درام از کارتریج تونر جدا است و می توان آن دو را جداگانه تعویض کرد. با این حال، برخی از کارتریج های لیزر دارای یک درام در داخل هستند و می توان آنها را همزمان تعویض کرد.

حساسیت نوری و رسانایی الکتریکی درام اساس کار این قسمت را تشکیل می دهد و نحوه کار درام به این صورت است که قبل از خواندن تصویر مورد نظر، اطلاعات توسط دستگاه به سطح درام منتقل می شود. بار الکتریکی قسمت هایی از تصویر که دارای بار الکتریکی مثبت هستند توسط لیزر تغییر می کند و به این ترتیب تونر بار این قسمت ها را جذب می کند.
پس از گرم شدن سطح کاغذ، تونر شارژی که به صورت پودر از کارتریج روی درام قرار می گیرد، روی سطح کاغذ ذوب می شود و به سطح کاغذ می چسبد. سپس تونر چسبیده به سطح درام با فوم رولر تمیز می شود.

درام یکی از قطعات اصلی دستگاه کپی است که وظیفه انتقال پودر تونر به کاغذ را بر عهده دارد. درام دستگاه کپی در صورت خرابی قابل تعمیر و تعویض است و تشخیص این مشکل باید توسط کارشناسان تعمیر دستگاه کپی بررسی شود.

یونیت درام اچ پی 177fw

دستگاه فتوکپی سیاه و سفید با دستگاه فتوکپی رنگی درام متفاوت است و در تعمیر این قطعه (قطعات کارتریج) باید به این نکته توجه کرد. شرکت های تولید کننده برای تولید و کیفیت چاپ سنسورهای تشخیص عیب درام اتوماتیک را در این دستگاه ها نصب کرده اند. این کار دو مسیر را در مقابل کاربر قرار می دهد. اینها شامل خرید واحد یا سرویس درام جدید و تعویض درام دستگاه کپی می باشد. واحد درام دستگاه عمر طولانی تری نسبت به کارتریج تونر دارد. به طور کلی، درام کپی پس از هر 50000 چاپ باید تعویض شود.

تفاوت بین چاپگر درام و دستگاه کپی

تفاوت بین دستگاه کپی و درام چاپگر در نحوه انتقال تصاویر به درام است. یک درام با کیفیت دستگاه کپی ممکن است کمی گران‌تر باشد، اما می‌تواند در درازمدت باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه در لوازم ماشین‌های اداری شود، زیرا نیازی به تعویض مکرر درام ندارد. به طور کلی، درام دستگاه های فتوکپی پس از هر 50000 چاپ باید تعویض شود. تفاوت اصلی بین درام دستگاه کپی و درام چاپگر به نحوه انتقال و کیفیت تصاویر روی درام چاپ مربوط می شود.

علائم خرابی درام کارتریج چاپ

هنگامی که چاپگر نیاز به تعویض یا سرویس دارد، درام علائم مشابهی را نشان می‌دهد که تشخیص مشکل را برای افراد کمی دشوار می‌کند، اما زمانی که کمی در مورد تکنیک‌های فنی و این علائم بدانید، می‌توانید به راحتی متوجه شوید که مشکل این است. با طبل یا تونر در این مقاله علائم هاری را توضیح می دهیم تا بهتر بتوانید این مشکل را تشخیص دهید.

کلام پایانی

در این مطلب از سری مقالات شرکت پرینتر پارس در مورد قطعات پرینتر به معرفی قسمت درام کارتریج پرینتر لیزری که نقش ویژه ای در کیفیت تصویر دارد پرداختیم. امیدواریم با مطالعه مطالب فوق به شما کمک کنیم تا این اثر را به بهترین نحو حفظ کنید. اگر کیفیت تصاویر چاپی برای شما مهم است، حتما این قسمت را حفظ و نگهداری کنید. توجه داشته باشید که کارتریج این قطعه پس از هر 3 بار شارژ باید تعویض شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *