تیم پرینتر پارس

بارکد و بارکد خوان چیست؟

بارکد و بارکد خوان چیست؟

بارکد از سیستم های ایمن برای شناسایی و ردیابی انواع محصولات، دارایی ها و موجودی کالاهاست که قابلیت اسکن با رایانه را دارد. این کد قابل اسکن، از مجموعه عددها و حروفی تشکیل شده است که الگوی منحصر به فردی دارند و بر روی کالاهای مختلف فروشگاهی، کارت های شناسایی، نامه های پستی و… نصب می شود. هدف از نصب بارکد بر روی محصولات، شناسایی تعداد محصولات، سازنده و شناسایی بعضی از مشخصات مربوط به آن کالا یا محصول است. این کد شامل چندین نوع است و با استفاده از بارکد خوان نیز امکان خواندن آن وجود دارد. در این مطلب می خواهیم بررسی کنیم که بارکد و بارکد خوان چیست و چه انواعی دارند. برای کسب اطلاعات لطفا با ما در ادامه همراه باشید.

بارکد و بارکد خوان چیست؟
بارکد چیست؟

در تعریفی ساده از بارکد می توانیم بگوییم که یک کد تصویری است که از خطوط و فاصله های موازی تشکیل شده است. این کد تصویری بر روی محصولات مختلفی نصب می شود و با استفاده از یک دستگاه خاص به نام اسکنر بارکد یا بارکد خوان، قابلیت خواندن دارد. با اسکن کردن بارکد موجود بر روی محصولات می توان اطلاعاتی مثل موجودی انبار، قیمت کالا، پیگیری محصول، مشخصات کالا و… را بررسی کرد. بارکدها به صورت خطوط با عرض های مختلف هستند که هر کدام از این خطوط و فواصل میان آنها، یک واحد اطلاعاتی محسوب می شوند. اسکنر با تاباندن نور به این کدها، اطلاعات را به داده های قابل خواندن برای کامپیوتر تبدیل می کند.

 

انواع بارکد

شاید بارکد از نظر شما فقط یک نوع باشد اما بهتر است بدانید که این کد دارای انواع مختلفی است از جمله آنکه:


بارکد تک بعدی

بارکد تک بعدی یا بارکد خطی و میله ای، متداول ترین نوع بارکد است که اکثر شما با آن آشنا هستید. این نوع بارکد، مجموعه ای از خطوط میله ای سیاه و سفید است و اطلاعاتی مثل نوع، اندازه و رنگ محصول را ارائه می دهد. بارکد تک بعدی، به تنهایی شامل چند نوع است که عبارتند از:


UPCa
بارکد UPCa، همان بارکدی است که بیشترین استفاده را بر روی محصولات و کالاها دارد. این کد به صورت 12 رقمی بوده و در صنایع و شرکت هایی مثل شرکت تولید کننده مواد غذایی، استفاده می شود.

بارکد 128
بارکد 128، یک نوع دیگر است که شباهت زیادی به کد AUPC دارد زیرا خطی است. این بارکد در مقایسه با انواع دیگر، کاراکترهای بیشتری دارد و می تواند داده های عددی، کلیه نمادها و کدهای کنترل ASCII را رمزگذاری نماید.

پایگاه داده GS1
پایگاه داده GS1 یا کد توسعه یافته بانک اطلاعات GS1، نوع جدید از بارکد محسوب می شود که در موارد نیاز به نماد کوتاه تر و عریض تر، استفاده می شود. از این کد می توان برای رمزگذاری اطلاعات اضافی استفاده کرد که با قرار دادن دو بارکد خطی، این امکان فراهم می شود.

بارکدهای دوبعدی
بارکد دوبعدی، ساختار پیچیده تری از مدل تک بعدی دارد چرا که اطلاعات را به دو شیوه افقی و عمودی سازمان دهی می کند. برای ذخیره سازی اطلاعاتی که بیشتر از 200 نویسه دارند در یک فضای کمتر، از بارکد 2 بعدی استفاده می شود. این بارکد هم چندین نوع دارد که عبارتند از:

بارکد QR
کد QR یک بارکد دو بعدی محسوب می شود و دقت بسیار بالایی دارد. جهت مدیریت موجودی انبار ها، خرده فروشی ها یا آزمایشگاه های تحقیقاتی معمولا از بارکد QR استفاده می شود و قابلیت خواندن با استفاده از تلفن همراه یا سایر دستگاه های الکترونیکی نیز دارد.

بارکد Data Matrix
Data Matrix (بارکد داده ماتریکس) نوعی از بارکد با خطای کم است که مقیاس پذیری بالایی دارد. این بارکد عمدتا در صنعت الکترونیک، زمینه های بالینی و تحقیقاتی استفاده می شود و می توان آن را با تلفن همراه هم خواند.


بارکد Aztec
کد Aztec بر روی بلیط های مترو و سایر وسایل حمل و نقل نصب می شود و از نوع دو بعدی است. این بارکد نیز امکان رمزگذاری حروف، متون، اعداد و کاراکترهای گسترده را فراهم می کند.

بارکد PDF417
بارکد PDF417 از 3 تا 90 ردیف در الگوی شروع و پایان تشکیل شده است و اطلاعات بیشتری را بارگذاری می نماید اما برای ذخیره دادها نیاز به 4 برابر فضای بیشتر دارد. از PDF417 در سازمان های دولتی و تجاری استفاده می شود.

بارکد سه بعدی
بارکد سه بعدی، عملکردی مشابه با نوع خطی و 2 بعدی دارد اما به دلیل داشتن یک بعد بیشتر، ظرفیت حافظه کد بالاتر است. البته از بارکد سه بعدی استفاده زیادی نمی شود.

بارکد خوان چیست؟
اکنون که با بارکد خوان و انواع آن آشنا شدید، در این بخش از مطلب شما را با دستگاه بارکد خوان نیز آشنا می کنیم اما در میان این محتوا که توسط شرکت پرینتر پارس آماده شده است، می خواهیم نگاهی هم به محصولات این شرکت داشته باشیم. پرینتر پارس، عرضه کننده انواع قطعات پرینتر است از جمله قطعات پرینتر 5225، قطعات ۲۰۳۵، قطعات پرینتر ۱۳۲۰، قطعات ۲۰۵۵، قطعات 601 و… شما برای ساخت بارکد، نیاز به استفاده از دستگاه پرینتر خواهید داشت و می توانید این دستگاه و قطعات مورد نیاز برای آن را از فروشگاه پرینتر پارس تهیه کنید. حال به توضیحات زیر توجه داشته باشید:

دستگاه بارکدخوان، دستگاهی برای خواندن اطلاعات موجود بر روی بارکدها می باشد که این اطلاعات شامل قیمت کالا، مشخصات محصول، تاریخ تولید، شماره سریال و… هستند. شیوه کار دستگاه بارکدخوان بدین صورت است که ابتدا یک پرتو نور را از طریق لیزر یا LED بر روی بارکد می تاباند و این نور پس از برخورد به خطوط سیاه و فواصل سفید بارکد، منعکس می شود.
انعکاس نور تبدیل به سینگال های الکتریکی می شود و این سیگنال ها طبق الگوهای متفاوتی از خطوط و فاصله ها، تبدیل به داده های دیجیتالی می شوند. سپس در ادامه، سیگنال الکتریکی به کامپیوتر ارسال شده و توسط یک نرم‌افزار مخصوص، به اطلاعات قابل خواندن تبدیل می شود تا بر روی صفحه نمایش کامپیوتر، نمایش داده شود.

انواع دستگاه بارکدخوان

بارکد خوان شامل انواع مختلف ثابت، سیار دسته ای و سیار بی سیم است. هر یک از این دستگاه ها را در ادامه معرفی می کنیم:

بارکدخوان ثابت
بارکدخوان ثابت را می توان به طور مستقیم به کامپیوتر متصل کرد و پس از هر بار اسکن کردن داده ها، آنها را انتقال می دهد. زمانی که کد خوانده می شود، به سرعت از طریق داده های الکتریکی به کیبورد کامپیوتر منتقل خواهد شد و کاراکترها با سرعت زیاد بر روی صفحه نمایش قابل مشاهده خواهند بود.

بارکدخوان‌ سیار دسته‌ای
بارکدخوان سیار دسته ای، یک مدل دیگر است که برای انتقال اطلاعات به کامپیوتر، نیازی به اتصال مستقیم ندارد. این دستگاه شامل یک اسکنر، یک نمایشگر و یک صفحه کلید جهت ورود داده هاست. همچنین یک پایه هم برای انتقال اطلاعات به کامپیوتر دارد. در مواردی که نیاز به جابجایی بارکدخوان است، از این مدل استفاده می شود.

اسکنر بی‌ سیم
اسکنر بی سیم بدون آنکه نیاز به کابل داشته باشند و از طریق بلوتوث یا وای فای، به سیستم متصل شده و کار می کند.

راهنمای راه اندازی سیستم بارکد

شما برای چاپ بارکد نیاز به یک دستگاه پرینتر دارید و در صورت داشتن یک برنامه خوب کامپیوتری، می توانید با استفاده از هر نوع دستگاه پرینتر سوزنی، حرارتی یا لیزری، بارکدهای باکیفیتی را چاپ کنید. البته برای تولید بارکدهای با کیفیت تر، می توانید از چاپگرهای مخصوص چاپ برچسب استفاده نمایید که قابلیت چاپ تعداد زیادی برچسب هم دارند. همچنین در صورت خرید پرینتر، باید بعضی قطعات سازگار با مدل پرینتر خود را نیز تهیه کنید مانند قطعات ۲۰۳۵، قطعات پرینتر ۱۳۲۰، قطعات 3005، قطعات 3015 و… که هر کدام مناسب استفاده در بعضی پرینترهای سازگار هستند.

برای راه اندازی سیستم بارکد، به توضیحات زیر توجه داشته باشید:

·       راه اندازی سیستم بارکد، هزینه زیادی ندارد اما عواملی مثل هزینه خرید دستگاه پرینتر و دیگر تجهیزات، هزینه های نگهداری از پشتیبانی، نوع و حجم داده های نیازمند مدیریت و… در هزینه های راه اندازی این سیستم موثر هستند.
·       شما در قدم اول برای راه اندازی سیستم بارکد باید یک کد یا شناسه محصول ایجاد نمایید. می توانید با ثبت نام در سایت استاندارد جهانی 1 (GS1)، یک کد منحصر به فرد برای شرکت خود دریافت نمایید یا می توانید از یک شماره SKU                سفارشی برای محصولات تان استفاده کنید.
·       برای تولید بارکد هر کالا، می توانید از نرم افزارهای تولید بارکد استفاده کنید و سپس بارکدهای تولید شده را باید با پرینتر مخصوص چاپ کنید.

خرید پرینتر برای تولید بارکد از فروشگاه پرینتر پارس
برای تولید بارکد جهت نصب بر روی محصولات و کالاهای تولیدی شرکت خود، ابتدا باید از یک نرم افزار تولید بارکد استفاده کنید و سپس بارکدهای تولید شده را با استفاده از پرینترهای مخصوص چاپ نمایید. انواع مختلف پرینتر در بازار موجود هستند مانند پرینتر لیزری، حرارتی و… که شما باید با در نظر گرفتن نیاز کسب و کار خود، دستگاه مناسب را تهیه کنید. می توانید برای دریافت مشاوره در زمینه خرید دستگاه پرینتر، با کارشناسان شرکت پرینتر پارس تماس بگیرید. این شرکت، تامین کننده نیاز شما به انواع دستگاه پرینتر و قطعات پرینتر سه کاره سیاه سفید مانند قطعات 1132، قطعات 125 قطعات 1522n می باشد و با تضمین اصالت کالاها، در خدمت شما مشتریان عزیز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *