تیم پرینتر پارس

کاربرد حافظه چاپگر چیست؟

کاربرد حافظه چاپگر چیست؟

از جمله دستگاه های بسیار کاربردی، دستگاه چاپگر است که با وجود آن در سازمان ها و شرکت های مختلف می توان هر نوع فایل تصویری و متنی را چاپ کرد و تاثیر زیادی در افزایش سرعت انجام کارها دارد. این دستگاه از قطعات ریز و درشت بسیاری تشکیل شده است که از مهم ترین آنها می توانیم به حافظه رم اشاره کنیم. این قطعه، دستوراتی که از سوی کامپیوتر به چاپگر ارسال می شود را در خود ذخیره می نماید و بعد از انجام شدن دستورات و سپس با پاک کردن اطلاعات ذخیره شده، دوباره قابل استفاده خواهد بود. البته حافظه چاپگر شامل دو نوع داخلی و خارجی است و شما در صورت لزوم می توانید حافظه خارجی را تهیه کرده و به دستگاه پرینتر خود اضافه کنید. با اضافه کردن حافظه خارجی به دستگاه پرینتر، می توان انتظار کاربرد بیشتری از دستگاه داشت و سرعت عمل بالاتری هم خواهد داشت. این مطلب را در سایت شرکت پرینتر پارس آماده کرده ایم تا توضیحات بیشتری درباره کاربرد حافظه چاپگر و نحوه عملکرد این قطعه، ارائه کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر، دعوت می کنیم در ادامه همراه ما باشید.

حافظه چاپگر چیست؟

قبل از بررسی کاربرد حافظه چاپگر، ابتدا بهتر است نگاهی کلی به این قطعه در دستگاه پرینتر داشته باشیم. حافظه پرینتر، همان رم است که داخل دستگاه تعبیه شده است و ظرفیت آن نیز قابل ارتقاء است تا بتوان کارهای بیشتری با پرینتر انجام داد. نکته قابل توجه این است که رم پرینتر با رم کامپیوتر، کاملا متفاوت هستند و این رم به صورت اختصاصی فقط برای چاپگر قابل استفاده است.
با وجود رم در دستگاه پرینتر، می توان فایل های بزرگ تری را به چاپ رساند و هر چقدر که میزان حافظه استفاده شده در یک چاپگر بیشتر باشد، امکان چاپ فایل های بیشتر و بزرگ تر فراهم خواهد شد ضمن اینکه به بهبود کیفیت اسناد چاپی کمک می کند.

کاربرد حافظه چاپگر چیست؟
عملکرد حافظه چاپگر چگونه است؟

حافظه چاپگر که نوعی حافظه مخصوص برای دستگاه پرینتر است، کاربرد آن در ذخیره سازی اطلاعات مربوط به صفحات چاپ می باشد تا سرعت و دقت چاپ را افزایش دهد. این حافظه در دستگاه پرینتر، دارای دو بخش کوتاه مدت و اصلی است. حافظه کوتاه مدت پرینتر به نام RAM و حافظه اصلی پرینتر نیز به نام ROM شناخته می شود. به حافظه کوتاه مدت، حافظه کاری هم گفته می شود زیرا اطلاعات را فقط برای بازه زمانی کوتاه و به منظور دسترسی سریع و موقت چاپگر به داده ها، ذخیره سازی می نماید.
هر نوع داده ای که در حافظه کوتاه مدت پرینتر ذخیره شده است، بعد از خاموش شدن پرینتر به طور کامل پاک می شود و داده های خواندنی پرینتر، فقط اطلاعاتی هستند که در بخش ROM ذخیره شده اند و پاک سازی آنها به سادگی نیست.
انواع حافظه پرینتر
در بحث کاربرد حافظه چاپگر، لازم است بدانید که حافظه این دستگاه شامل دو نوع داخلی و خارجی می باشد. حافظه داخلی که به طور مستقیم به چاپگر متصل می شود و اطلاعات را برای چاپ ذخیره سازی می کند اما حافظه خارجی، یک واحد جداگانه محسوب می شود و از طریق پورت های ارتباطی، قابل اتصال به دستگاه پرینتر است.
کاربرد حافظه چاپگر چیست؟

کاربرد حافظه چاپگر

کاربرد حافظه چاپگر در چندین مورد است اما در یک تعریف کلی، کاربرد حافظه برای ذخیره فونت ها، تصاویر، مدیریت صفحات چاپ و پشتیبانی از چاپ منابع مختلف است. در این بخش می خواهیم بررسی دقیق تری از کاربردهای حافظه پرینتر داشته باشیم:
ذخیره فونت ‌ها
حافظه چاپگر می تواند فونت ها را ذخیره کند تا برای چاپ استفاده شوند. این قابلیتی که حافظه پرینتر دارد، سرعت ارسال داده ها از رایانه دستگاه را تا حد زیادی بهبود می بخشد.
ذخیره تصاویر
حافظه چاپگر قادر است داده های مربوط به پرینت تصاویر را نیز در خود ذخیره کند. چاپ تصاویر به نسبت چاپ فونت و نوشته، عملیات زمان بری است اما با وجود یک حافظه با فضای ذخیره سازی مناسب در دستگاه پرینتر، سرعت چاپ تصاویر تا حد زیادی افزایش پیدا می کند. اگر از دستگاه پرینتر عمدتا برای چاپ تصاویر استفاده می کنید، بهتر است که حافظه آن را ارتقاء دهید تا بهره وری بیشتری از دستگاه داشته باشید.

کاربرد حافظه چاپگر چیست؟
مدیریت صفحات چاپ

کاربرد حافظه چاپگر در مدیریت صفحات چاپ می باشد. این بخش از پرینتر در نقش یک بافر (Buffer) می تواند اطلاعات مربوط به چاپ را به طور موقت در خود ذخیره کند و بدین ترتیب، با سرعت بیشتری اطلاعات را دریافت کرده و چاپ می نماید.
پشتیبانی از چاپ از سایر دستگاه ها
یک کاربرد دیگر حافظه چاپگر، پشتیبانی از سایر دستگاه ها برای انجام فرایند چاپ است. می توان دستگاه های ذخیره ساز دیگری مثل گوشی را به پرینتر متصل کرد و حافظه با دریافت داده ها از گوشی، عملیات چاپ را انجام می دهد.
امکان چاپ مستقیم با حافظه پرینتر

حافظه چاپگر می تواند بدون آنکه نیاز به ارتباط مداوم با لپ تاپ یا کامپیوتر داشته باشد، چاپ مستقیم را انجام دهد. با ذخیره شدن اطلاعات مربوط به فونت ها و تصاویر در حافظه پرینتر، لزومی به اتصال مستقیم پرینتر به دستگاه ذخیره ساز نخواهد بود.
افزایش قابلیت پردازش داخلی چاپگر

حافظه در دستگاه چاپگر باعث افزایش قابلیت پردازش پرینتر می شود و کارایی و قدرت دستگاه را تا حد قابل توجهی افزایش می دهد.
در واقع، می توان اینطور توصیف کرد که رم به عنوان یک میز کار برای پرینتر است و فضایی را برای دسترسی آسان به پرونده ها و اسناد فراهم می کند. در حافظه پرینتر، هم اطلاعات ذخیره می شوند و هم می توان به سرعت به این داده ها دسترسی پیدا کرد. اگر هم ظرفیت رم افزایش داده شود، فضای بیشتری برای ذخیره سازی اطلاعات ایجاد خواهد شد.
راهنمای حذف حافظه چاپگر

همانطور که در بخش های قبلی مطلب هم اشاره کردیم، حافظه موقت چاپگر بعد از هر بار خاموش کردن پرینتر به طور خودکار حذف می شود اما حذف کردن داده های موجود در حافظه دائمی، به این راحتی ها نیست و تا زمانی که شما خودتان اقدام به حذف داده ها نکنید، همچنان باقی می مانند.
برای پاک کردن حافظه چاپگر می توانید از ابزاری به نام Control panel استفاده نمایید و ترتیب مراحل زیر را انجام دهید:
⦁ در قسمت جستجوی ویندوز، عبارت Control Panel را جستجو کرده و سپس بر روی نماد Control Panel کلیک نمایید.
⦁ سپس باید گزینه Hardware and Sound را انتخاب کنید تا وارد بخش مدیریت چاپگر شوید.
⦁ در مرحله بعد، گزینه Devices and Printers را یافته و بر روی آن کلیک کنید. با انتخاب این گزینه، تمام پرینترهای متصل به کامپیوتر را مشاهده خواهید کرد و باید پرینتری که قصد پاک کردن اطلاعات آن را دارید، انتخاب نمایید.
⦁ در بخش بعدی، گزینه See What’s Printing را انتخاب کنید تا منوی مدیریت پرینتر را مشاهده کنید.
⦁ در این بخش، لیست تمام اسناد را مشاهده خواهید کرد و باید روی منوی Printer و سپس گزینه Cancel all document کلیک کنید تا حافظه حذف شود.

قابلیت ارتقای حافظه چاپگر

در کنار تمام توضیحاتی که درباره کاربرد حافظه چاپگر توضیح دادیم، جالب است بدانید که حافظه پرینتر قابلیت ارتقاء دارد یعنی شما می توانید در صورت نیاز، ظرفیت آن را افزایش دهید. برای ارتقا دادن حافظه پرینتر باید بدانید که این دستگاه معمولا از ماژول حافظه تک خطی (SIMM) به عنوان حافظه پشتیبانی می کند و اندازه استاندارد آن شامل 2 مگابایت، 4 مگابایت و 16 مگابایت می باشد. اما بعضی از پرینترها، از SIMM های جانبی هم حمایت می کنند و می توان حافظه جانبی را به آنها اضافه کرد.
پس اگر می خواهید حافظه ذخیره سازی دستگاه پرینتر را افزایش دهید و سرعت چاپ را هم بالا ببرید، اضافه کردن حافظه جانبی را پیشنهاد می کنیم. در صورت نیاز به خرید حافظه برای چاپگر خود می توانید از فروشگاه پرینتر پارس تهیه کنید. این فروشگاه، قطعات مورد نیاز انواع مدل های پرینتر مثل قطعات پرینتر 1320، قطعات پرینتر 1102، قطعات پرینتر 1536 و… را موجود دارد. بهتر است از قطعات موجود در سایت فروشگاه دیدن کنید و قطعه مناسب و سازگار با پرینتر خود را خریداری نمایید.

نکات مهم برای خرید حافظه چاپگر

برای خرید حافظه چاپگر لازم است چند نکته مهم را مدنظر قرار دهید از جمله آنکه:
⦁ حافظه جانبی باید با پرینتر سازگاری داشته باشد. در زمان خرید قطعه، بررسی کنید که با کدام یک از مدل های پرینتر سازگار است و اگر با پرینتر شما هم سازگار بود، اقدام به خرید کنید.
⦁ نوع ماژول حافظه را هم بررسی کنید زیرا رم ها از نظر اندازه، شکل ظاهری، تعداد پین ها و… تفاوت هایی دارند.
⦁ ظرفیت حافظه را بررسی کنید و قطعه ای که متناسب با کاربری پرینتر شماست را تهیه کنید.
⦁ علاوه بر موارد فوق، برند و گارانتی حافظه چاپگر نیز مهم است و توصیه می شود از برندهای شناخته شده و قابل اعتماد خریداری نمایید.
خرید حافظه چاپگر از فروشگاه پرینتر پارس
انواع قطعات برای مدل های مختلف دستگاه پرینتر از جمله قطعات پرینتر 1320، قطعات پرینتر 1102، قطعات پرینتر 1536 و… را می توانید در فروشگاه پرینتر پارس بیابید. این فروشگاه با تضمین کیفیت و اورجینال بودن قطعات و با مناسب ترین قیمت، در خدمت شما مشتریان عزیز است. می توانید هر مدل قطعه که برای دستگاه پرینتر خود نیاز دارید، از سایت فروشگاه یافته و به شیوه اینترنتی سفارش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *