تیم پرینتر پارس

وظیفه درام و کارتریج در پرینترهای لیزری

وظیفه درام و کارتریج در پرینترهای لیزری

یکی از پرکاربردترین انواع چاپگرها، پرینترهای لیزری هستند. این دستگاه به دلیل سرعت بالا، دقت در چاپ و کیفیت خروجی فوق‌العاده، جایگاه ویژه‌ای را بین کاربران خانگی و حرفه‌ای برای خود دست و پا کرده است. دستگاهی که برای حجم بالای چاپ در محیط‌های اداری هم، از محبوبیت بالایی برخوردار است.

در پرینترهای لیزری، درام و کارتریج، به عنوان دو بخش اصلی دستگاه، نقش مهمی را در فرایند چاپ دارند. برای پاسخ به این سؤال که وظیفه درام و کارتریج در پرینترهای لیزری چیست؟، در ادامه، به معرفی و بیان وظایف این بخش‌ها خواهیم پرداخت تا بتوانیم به درک بهتری از فرایند چاپ در پرینترهای لیزری دست یابیم.

وظیفه درام و کارتریج در پرینترهای لیزری

انواع پرینتر

پرینتر لیزری و پرینتر جوهر افشان، دو نوع چاپگری هستند که در بازار وجود دارند. از میان این دو نوع پرینتر، تنها در پرینتر لیزری است که از قطعه درام در کارتریج استفاده می‌شود.

معرفی پرینتر لیزری؛ وظیفه درام و کارتریج در پرینترهای لیزری

پرینتر لیزری بر اساس تکنولوژی چاپ الکتروفتوگرافی کار می‌کند. برای اولین بار، این فناوری توسط شرکت Xerox در سال 1970 معرفی شد. چیزی که شرکت زیراکس به عنوان اولین نسخه از پرینتر معرفی کرد، وسیله‌ای بود که از یک پرتوی لیزر برای ایجاد تصویر الکترواستاتیک روی یک درام حساس به نور استفاده می‌کرد.

در مرحله بعد، این تصویر به کمک پودر رنگی یا تونر به کاغذ انتقال پیدا کرده و به کمک گرما و فشار، تصویر نهایی روی کاغذ نقش می‌بست. روند انجام این کار، بسیار پیچیده است و نیاز به هماهنگی دقیقی بین همه اجزای پرینتر دارد.

برد فرمتر، به عنوان مغز متفکر پرینتر لیزری، تمامی فعالیت‌های پرینتر از دریافت فرمان چاپ تا موتورها، حسگرها و… را کنترل و هماهنگ می‌کند.

پرینتر لیزری

وظیفه درام و کارتریج در پرینترهای لیزری

5 وظیفه اصلی برد فرمتر به شرح زیر است:

  1. دریافت و پردازش داده‌ها
  2. کنترل و ایجاد هماهنگی بین اجزای پرینتر
  3. مدیریت حسگرها
  4. تشخیص و رفع خطای احتمالی
  5. برقراری ارتباط با سایر اجزای پرینتر

کارتریج چیست؟ وظیفه درام و کارتریج در پرینترهای لیزری

برای پاسخ به این سؤال که وظیفه درام و کارتریج در پرینترهای لیزری چیست؟، در ابتدا به معرفی کارتریج، کارکردها و وظایف آن در انواع پرینترهای لیزری می‌پردازیم.

یکی از اجزای اصلی پرینترهای لیزری، کارتریج تونر است که کارکرد و وظیفه اصلی آن، ذخیره تونر و انتقال آن به درام است. تونر، ماده‌ای بسیار ریز و پودری شکل است که شامل ذرات پلاستیک و رنگدانه‌های خاص می‌شود. طراحی این ذرات به‌گونه‌ای است که در برابر حرارت و گرما آب شده و به کاغذ می‌چسبند.

چاپ به کمک پرینتر لیزری

وظایف کارتریج در پرینتر لیزری

  1. ذخیره و حفاظت از تونر. کارتریج، وسیله‌ای است که به صورت اختصاصی برای ذخیره‌سازی تونر ساخته شده است. طراحی کارتریج‌ها به‌گونه‌ای است که تونر به صورت یکنواخت و کنترل شده درون آنها آزاد می‌شود. کارتریج باید از تونر در برابر آلودگی و رطوبت هم محافظت کند. تونر برای اینکه بتواند به درستی به کاغذ منتقل شود، باید بدون آلودگی و کاملا ًخشک باشد.
  2. انتقال تونر به درام. مهم‌ترین وظیفه کارتریج، انتقال تونر به درام است. در این مرحله است که درامی که بار الکتریکی تصویر را از لیزر دریافت کرده، تونر را نیز جذب می‌کند. خاصیت الکترواستاتیکی، سبب جذب تونر می‌شود. قسمت‌هایی از درام که به بار الکتریکی نیاز دارند، به تونر آغشته می‌شوند و به همین دلیل است که در نهایت، تصویر نهایی با کیفیت و دقت بالا روی کاغذ منعکس می‌شود.
  3. کیفیت چاپ و دوام تونر. نحوه انتقال تونر به درام و کیفیت آن، به طور مستقیم بر کیفیت چاپ مؤثر است. تونرهایی که دارای کیفیت بالایی باشند، قادرند تصاویری با کیفیت را بر روی کاغذ پیاده‌سازی کنند. این نکته مهم را باید یادآور شد که تونر با کیفیت، حتی پس از چند هزار صفحه چاپ هم به صورت یکنواخت و با همان کیفیت اولیه آزاد می‌شود.
  4. هشدار زمان تعویض تونر. از دیگر وظایف کارتریج، هشدار به کاربر درباره باقی‌مانده تونر دستگاه است. سنسورهای کارتریج، اجزایی هستند که وظیفه انتقال این هشدار را به کاربر بر عهده دارند. این مسئله زمانی اهمیت پیدا می‌کند که کاربر قبل از تمام شدن کامل تونر، اقدام به خرید کارتریج جدید کرده و کارهای چاپی خود را طبق روال قبل ادامه می‌دهد.

کارتریج

وظیفه درام و کارتریج در پرینترهای لیزری

درام چیست؟ وظیفه درام و کارتریج در پرینترهای لیزری

غلتک حساس به نور یا درام، قسمت دیگری از پرینتر لیزری است که در فرایند چاپ نقش مهمی را ایفا می‌کند. درام، معمولا ًاز جنس آلومینیوم یا نوعی ماده رسانا ساخته شده و با لایه‌ای از موادی که به نور حساس هستند، پوشانده می‌شود. وظیفه ایجاد تصویر الکترواستاتیکی، بر عهده این لایه حساس به نور است که توسط تونر پر می‌شود.

وظیفه درام در پرینتر لیزری

برای آشنایی هر چه بیشتر با وظیفه درام و کارتریج در پرینترهای لیزری، در این بخش از مقاله، به وظایف درام اشاره می‌‌شود:

  1. ایجاد تصویر الکترواستاتیکی. زمانی که پرینتر در حال چاپ عکس است، درام در حال شارژ شدن با بار الکتریکی منفی است. در مرحله بعد، لیزر تصویر یا متن را روی درام می‌تاباند که نتیجه آن، تخلیه بار الکتریکی در نقاط خاصی از درام است. در نهایت تصویر الکترواستاتیکی از اطلاعات ورودی برای چاپ روی درام شکل می‌گیرد.
  2. جذب تونر به تصویر الکترواستاتیکی. تونری که دارای بار مثبت است، پس از ایجاد تصویر الکترواستاتیکی، به سطح درام و بخش‌هایی که بار الکتریکی منفی دارند، جذب می‌شود. این موضوع سبب می‌شود که تونر به بخش‌هایی از درام که دارای تصویر الکترواستاتیک هستند، جذب شود. پس از این مرحله، تصویر تونر روی سطح درام تشکیل می‌شود.
  3. انتقال تونر به کاغذ. در این مرحله، کاغذ از زیر درام عبور کرده و تونر را از روی سطح درام به خود جذب می‌کند. بدین منظور، کاغذ با بار الکتریکی مثبت همراه می‌شود تا بتواند تونر موجود روی سطح تونر را به خود جذب کند. در انتها، تصویری که با تونر روی درام شکل گرفته بود، کاملاً و با دقت بالا روی کاغذ منعکس می‌شود. با عبور از این مرحله، کاغذ وارد مرحله فیوزینگ می‌شود.
  4. تثبیت تصویر روی کاغذ. پس از مرحله انتقال تونر به کاغذ، مرحله تثبیت یا فیوزینگ آغاز می‌شود. برای انجام مرحله تثبیت، کاغذ باید از بین غلتک‌های حرارتی که موجب ذوب تونر روی کاغذ می‌شوند، رد شود. پس از طی این مرحله، متن یا تصویر به صورت دائمی روی کاغذ ماندگار می‌شود.

لایه‌های درام

اجزای اصلی بخش فیوزینگ پرینتر لیزری

  • غلتک گرمایی. غلتک‌هایی که با ایجاد گرما، تونر را ذوب می‌کنند.
  • غلتک فشار. با وارد آوردن فشار، تونر را به عمق کاغذ فرو می‌برد.
  • لامپ حرارتی. لامپی که به گرم شدن غلتک گرمایی کمک می‌کند.
  • ترموستات. این قطعه، وظیفه کنترل دمای غلتک را بر عهده دارد.
  1. تخلیه بار الکتریکی و آماده‌سازی برای چاپ بعدی. بار الکتریکی که روی درام باقی‌مانده، باید برای چاپ بعدی تخلیه شود تا درام، آماده چاپ ورودی و داده بعدی شود. یک لامپ نوری قوی یا یک لایه تخلیه کننده، وظیفه تخلیه بار از روی درام را بر عهده دارند. پس از آن درام مجدد شارژ شده تا برای چاپ بعدی آماده شود.

چرا هماهنگی بین درام و کارتریج دارای اهمیت است؟

در یک پرینتر لیزری، درام و کارتریج برای ارائه بهترین نتیجه، باید با هم هماهنگ باشند. چون نقص و ایراد در یکی از آنها، کیفیت چاپ را کاهش داده، لکه‌هایی سیاه روی کاغذ ایجاد می‌کند و یا فرایند چاپ را کامل خراب می‌کند.

این هماهنگی بین کارتریج و درام، سبب افزایش عمر مفید دستگاه و کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری آن می‌شود. اگر درام و کارتریج با کیفیت و دقت بالا ساخته شود، پرینتر می‌تواند هزاران صفحه را بدون اینکه این قطعات نیاز به تعویض یا تعمیر داشته باشند، چاپ کند.

کلام آخر

برای پاسخگویی به این سؤال که وظیفه درام و کارتریج در پرینترهای لیزری چیست، به طور خلاصه می‌توان گفت که کارتریج، به عنوان قلب تپنده پرینتر لیزری، محل ذخیره تونر است که وظیفه انتقال این ماده رنگی به درام را برعهده دارد. درام نیز وظیفه انتقال و تثبیت این ماده رنگی بر روی کاغذ را بر عهده داشته و انجام می‌دهد.

برای اینکه بتوانید چندین سال بدون دغدغه و با خیال آسوده، کارهای چاپی خود را با پرینتر لیزری انجام دهید، مراقبت و نگهداری از درام و کارتریج دستگاه، اهمیت ویژه‌ای دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *