تیم پرینتر پارس

فیوزینگ پرینتر چیست؟

فیوزینگ پرینتر چیست؟

فیوزینگ پرینتر چیست؟

نقش فیوزینگ در پرینترهای لیزری چیست؟

اگر به فرآیند چاپ صفحه روی چاپگر خود دقت کرده باشید، خواهید دید که در عرض چند ثانیه یک برگه کاغذ از چاپگر عبور می کند و متن و گرافیک با کیفیتی بر روی آن چاپ می شود. چاپگر دستگاهی است که از قطعات و مجموعه های مختلفی تشکیل شده است.

این قسمت در چاپگر لیزری از گرما و فشار برای چسباندن تونر به کاغذ استفاده می کند. این یک ماده مصرفی در نظر گرفته می شود و برای عملکرد چاپ بسیار مهم است و در صورت نیاز به تعویض باید جایگزین شود.

فیوزینگ به طور کلی یک واحد متحرک و قابل تعویض است و شامل قطعاتی است که گاهی اوقات نیاز به تعویض دارند. به همین دلیل است که وقتی کاغذ چاپ شده از سینی خارج می شود، داغ، خشک و ترد می شود.

اما در همجوشی چیزهای بیشتری از آنچه که به نظر می رسد وجود دارد. فیوزینگ فرآیند پیچیده و ظریف چاپ تونر روی کاغذ است. چاپ تونر با کمک حرارت و سایر قطعات مکانیکی و الکتریکی انجام می شود.

فیوزینگ پرینتر چیست؟

قطعات ذوب

فیوزینگ  از دو بخش اصلی تشکیل شده است:

غلتک های حرارتی:

دو جفت غلتک در مجموعه فیوزر وجود دارد. یکی از آنها از لوله های توخالی ساخته شده است و دارای ویژگی گرمایشی است. غلتک بعدی دارای پشتی لاستیکی است و وظیفه فشرده سازی و چسبندگی بهتر تونر به کاغذ را بر عهده دارد. هر دو غلتک با یک لایه تفلون (روکشی شبیه به آنچه روی ظروف نچسب یافت می شود) پوشانده شده اند. این درپوش از چسبیدن تونر و کاغذ هنگام عبور از چاپگر جلوگیری می کند.

فیوزینگ پرینتر چیست؟

لامپ تخلیه:

لامپ تخلیه که به عنوان لامپ کوارتز نیز شناخته می شود، منبع نور ماوراء بنفش (نور آبی قوی) است و حاوی بخار جیوه به شکل یک لوله منحنی است. این لامپ در داخل سیلندرها قرار گرفته و فرآیند گرمایش را آسانتر و سریعتر می کند.

نقش فیوزینگ در فرآیند چاپ چیست؟
فرآیند چاپ با فرآیند فیوزینگ به پایان می رسد. به عبارت دیگر این قسمت مراحل نهایی ایجاد تصویر مورد نظر را بر روی کاغذ پوشش می دهد. اگرچه بیشتر ایجاد تصویر در واحد درام اتفاق می افتد، دو غلتک واحد فیوزر مسئول خروجی نهایی هستند.

فیوزینگ پرینتر چیست؟

 

همانطور که کاغذ از طریق همجوشی عبور می کند، غلتک گرمایش بالایی تونر را در دمای 200 درجه سانتی گراد (392 درجه فارنهایت) از طریق لامپ های کوانتومی داخلی روی کاغذ ذوب می کند. در این حالت پلاستیک داخل تونر ذوب شده و به کاغذ می چسبد.

برای اینکه آنها بهتر و سریعتر کار کنند، هر دو غلتک باید در یک دما گرم شوند. هرچه فیوزر کندتر گرم شود، سرعت چاپ کندتر می شود. این حالت را می توان در چاپگرهای ارزان قیمت یا چاپگرهایی که روی حالت اقتصادی (حالت اکو) تنظیم شده اند مشاهده کرد.

در واقع، زمان گرم شدن پرینترها به گونه ای تنظیم می شود که زمان کافی برای گرم شدن غلتک ها فراهم شود. در طول فرآیند همجوشی، کاغذ با غلتک گرم شده برخورد می کند و در همان زمان، غلتک دیگر تونر را فشار می دهد و تصویر مورد نظر را روی کاغذ قبل از رفتن به سینی خروجی ایجاد می کند. همین فرآیند برای پرینترهای لیزری رنگی نیز اعمال می شود.

تعمیر و نگهداری واحد فیوزینگ
بنابراین، چاپ مکرر آن را مستعد سایش می کند. نگهداری خوب و مناسب این قطعه چاپگر مستلزم تمیز کردن و تعویض دوره ای قطعات آن است.

اغلب اوقات، فیوز معیوب یا شکسته باعث خطاهای چاپی متعدد می شود که در نتیجه انرژی و نیازهای چاپی هدر می رود.

کاربران باید به چه نکاتی توجه کنند؟
تجمع گرد و غبار تونر:
در طول فرآیند چاپ، گرد و غبار تونر نه تنها به سطح کاغذ بلکه به سایر قسمت های چاپگر نیز می چسبد. این امر باعث جمع شدن تونر در داخل دستگاه می شود. تونر انباشته شده و سایر ذرات گرد و غبار می تواند به دستگاه آسیب برساند. اگر این آلاینده‌ها از داخل چاپگر پاک نشوند، باعث ایجاد خراش روی سطح فیوزر و ایجاد رگه‌های اضافی روی چاپ می‌شوند.

هنگامی که این خطوط بر روی نسخه های چاپ شده ظاهر می شوند، هنگامی که این خطوط بر روی نسخه های چاپ شده ظاهر می شوند، وقت آن است که عنصر فیوزینگ را جایگزین کنید. اکثر چاپگرها یک سیگنال هشدار بر روی صفحه نمایش ارسال می کنند.

برای سفارش فیوزینگ کامل با کیفیت و مقرون به صرفه می توانید به قسمت قطعات سایت «پرینتر پارس» مراجعه کرده و از محصولات موجود در قسمت فیوزینگ دیدن فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *